…jag skrev min senaste bloggpost. Sommarpausen blev visst längre än planerat och det finns flera olika anledningar till detta. Dels har jag inte haft tid – eller kanske är det så att jag valt att inte prioritera bloggandet helt enkelt, vilket nog stämmer bättre än det förstnämnda. Det har skett några förändringar när det gäller mina anställningar och mycket tid har gått åt till att fundera kring detta och möjliga vägar framåt. Jag har även varit tvungen att ta en rejäl funderare kring åt vilken riktning min avhandling går, har till och med övervägt att överge studierna för att i stället ta mitt material och publicera en bok. Har dock inte tagit något steg i den riktningen ännu, fortsätter att arbeta på avhandlingen som vanligt för tillfället även om bokidén finns där i bakhuvudet någonstans.

En lite tristare anledning till min förlängda bloggpaus är en del av de diskussioner som har skett i den kristna bloggvärlden under sommaren. För den som råkar ha missat det har det varit rejält stormigt runt till exempel Stefan Swärds blogg, kommer inte ihåg exakt när debatten verkligen tog fart, men bland annat totalsågade Swärd McLarens bok Kristen på ett nytt sätt. Sen har det varit en hel debatt kring McLarens beslut att fasta med sina muslimska vänner under Ramadan. Jag kommer inte att tråka ut eventuella läsare med en genomgång om allt detta (det är ju gammal skåpmat i bloggvärlden då det gått minst en månad sen dessa diskussioner ägde rum!), men vad jag reagerade på under sommaren var den mycket låga ton som fanns i vissa bloggar och följande kommentarer (lägg märke till att jag inte alls menar att Swärd har haft en låg ton, däremot reagerar jag på den ton som finns bland en del av kommentarerna).
Det verkar som att alltför många kristna inte har förmågan att hålla en hövlig debatt kring andliga och teologiska ting på internet – det uttalas domsord, bannor och det beslutas om vem som är kristen eller ej på mycket lösa grunder (Kolportören sammanfattar detta väldigt bra). Man har en ton och en attityd som jag tvivlar på att man skulle ha ifall man mötte personen irl. Jag blir rejält trött på detta och viljan att vara med i spännande och förhoppningsvis konstruktiva samtal på nätet försvinner. Men trots detta väljer jag nu att fortsätta bloggandet och vi får se hur det går under hösten.

Innehållet på denna blogg kommer att hålla en liknande riktning sen tidigare. Jag kommer att ta upp saker som inspirerar mig i min forskning och i mitt arbete med mission och församlingsplantering i Stockholm. Det kommer även möjligtvis att bli en del bloggande om Naturlig Församlingsutveckling, men mer om detta senare.

Som avslutning vill jag dela med mig av ett kort videoklipp med Alan Hirsch från The Nines (ett online event som inträffade den 9 sep i år). Han lyfter fram några av de viktigaste sakerna som han anser att kyrkan i väst står inför… Enjoy!

Vodpod videos no longer available.

more about “Det var länge sen…“, posted with vodpod
