I går fortsatte resten av gruppen till Yokohama, själv stannade jag kvar i Tokyo för att predika i Tokyo Peace Church på söndag förmiddag. Ska stanna här en natt till, åker med tåg i morgon bitti och resten av gruppen möter upp under resan mot Osaka.

I går kväll bjud pastor Naoto Ohya och hans fru (bilden) mig på restaurang, det blev koreansk bbq och ett bra och intressant samtal om Sverige och Japan. Naoto berättade att de församlingar som växer idag oftast antingen är Hillsong-inspirerade eller husförsamlingar. Ett par med stort hjärta för Gud och hans rike. Och fantastiskt gästfria och generösa.

Predikan gick bra och det känns som att det jag ville säga kom fram, utan tolkning dock så jag vet inte exakt hur mycket alla förstod. Men att döma av kommentarerna så landade det rätt. Vi står inför ganska så lika utmaningar som jag skrivit i tidigare poster och jag tycker att det finns en ökande krismedvetenhet här också… fast det är inte alltid att man vill prata om det eller uttrycka sig kritisk om situationen, känns ibland som att man får dra ut det ur de man pratar med. Kan möjligtvis bero på kulturen där lojalitet har ett oerhört stort värde.

I Tokyo Peace Church finns det också en församling för Kachintalande. Kachin är en folkgrupp från Burma som har det mycket svårt i sitt hemland (de har det svårt i Japan med… svårt att bland annat få jobb och uppehållstillstånd). Större delen av Kachinfolket är kristet (uppemot 90%!) och de utsätts för förtryck i hemlandet som är buddistiskt. Det har varit mycket intressant att höra om deras situation och att få lära känna några av dem i församlingen. Mycket varma och gästfria människor. God mat lagar de också, första gången jag ätit kycklinghjärta (vilket i och för sig inte var höjdpunkten)…

Under resten av dagen har det blivit shopping och sightseeing. Känns bra att få några extra dagar i Tokyo! Furuzawa (bilden) guidade mig runt och hjälpte mig att hitta affärerna jag letade efter. Bjöd mig också på traditionell mat på ett japanskt “bistro” (glömt vad det heter på japanska) – vi åt nabe, en slags gryta som kokar på bordet med buljong och som man lägger maten i allt eftersom.

Dags att packa, åker som sagt vidare mot Osaka i morgon.

